W odpowiedzi na moje wystąpienie, Prezes PKN – ORLEN podtrzymał swoje stanowisko o zamiarze likwidacji, uzasadniając to względami ekonomicznymi w tym koniecznością dostosowania stacji do wymogów unijnych, co pociągało by za sobą nakłady ok. 1 mln złotych.

W tej sytuacji wpadłem na pomysł aby podjąć działanie w celu przejęcia stacji przez gminę a następnie przekazanie jej w użytkowanie Gminnemu Zakładowi Usług Komunalnych. Dzięki temu stacja zostałaby utrzymana a równocześnie GZUK stałby się jednostką bardziej prężna. Swój pomysł przedstawiłem kierownikowi GZUK-u Tomaszowi Skrobanowi oraz przedstawicielom mieszkańców Suśca z sołtysem na czele, którzy przyszli do mnie na rozmowy. Wszystkim pomysł ten się spodobał i w związku z tym podjąłem rozmowy z przedstawicielami PKN – ORLEN w celu ustalenia możliwości zakupu stacji oraz kosztów związanych z konieczną modernizacją stacji w celu przystosowania jej do wspomnianych wyżej wymogów. W tym celu przeprowadziłem kilka rozmów telefonicznych z dyrektorem firmy zarówno w Płocku jaki i w Warszawie aby ustalić czy gmina ma możliwości zakupu stacji bez przetargu (skorzystać z prawa pierwokupu), kiedy będzie to możliwe oraz jakie byłyby koszty zakupu oraz koszty modernizacji w celu dostosowania stacji do wymagań unijnych.

W czasie tych rozmów dowiedziałem się również, że istnieje wprawdzie niewielka szansa, że wicepremier W. Pawlak (rozmowa przeprowadzona była przed rezygnacją W. Pawlaka z stanowiska wicepremiera), udzieli tzw. prolongaty czyli okresu 1-2 lat na dostosowanie stacji do wymogów unijnych. Natomiast decyzję o sprzedaży podejmie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które zbiera się raz w roku, zwykle w czerwcu. Gdyby PKN – ORLEN modernizował stację koszty z tym związane byłyby znaczne (ok. 1 mln złotych) ponieważ obejmowałyby wymianę zbiorników oraz dystrybutorów oraz modernizację budynku w celu podniesienia standardu. Jeden z dyrektorów poinformował mnie, że koszty modernizacji stacji bez budynku szacowane są na ok. 400 – 500 tys. zł . Jednocześnie ocenił, że w naszym przypadku można byłoby przeprowadzić modernizację tzw. sposobem gospodarczym o 40 – 50 % taniej. Konieczne do wymiany są dwa zbiorniki, które muszą posiadać dwa płaszcze oraz czujniki umieszczone między jednym i drugim płaszczem, sygnalizujące nieszczelność jednego z płaszczów. Konieczna do wykonania jest również geomembrana oraz separatory, które zapobiegają przenikaniu resztek paliwa i olejów do gleby.

Natychmiast po powołaniu Janusza Piechocińskiego na wicepremiera i ministra gospodarki, skierowaliśmy pisemną prośbę o wprowadzenie prolongaty, natomiast gdyby stało się to niemożliwe, musimy czekać na Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, by podjąć próbę przejęcia stacji. Do tego czasu należy dokonać zmian w statucie GZUK-u lub przekształcić zakład w spółkę.

 

Franciszek Kawa