Z informacji dostępnych wynika, że takich podmiotów na terenie całego kraju działa ok 500. Tak mała liczba świadczy o tym, że temat ten tylko na pierwszy rzut, wydaję się prosty, lecz gdy bardziej zagłębimy się w tej materii, zrozumiemy złożoność problemu. Aby sprostać i wyjść naprzeciw tym potrzebom, nawiązałem współpracę z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej w Zamościu, który powstał w ramach projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny, z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, by przeprowadził szkolenie dla uczestników rekrutujących się z instytucji otoczenia ekonomii społecznej z terenu naszej gminy takich jak: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, przedsiębiorcy, samorząd, organizacje pozarządowe i osoby fizyczne, którego zadaniem będzie przybliżenie wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia działalności w sektorze ekonomi społecznej, a w szczególności uzyskania podstawowej wiedzy organizacyjno-prawnej na temat tworzenia spółdzielni socjalnych. Z analizy możliwości lokalnego rynku pracy wynika, że spółdzielnia socjalna mogłaby się zajmować szeroko rozumiana sferą gospodarczą od najprostszych prac pielęgnacyjnych i porządkowych poprzez drobne remonty, do niewielkich inwestycji. Inną formą działalności mogłoby być np. przygotowywanie posiłków w oparciu o bazę żywieniową w jednej ze szkół z terenu gminy i organizacja działalności kulinarnej na uroczystościach i imprezach okolicznościowych.

   Jak zwykle powodzenie tego przedsięwzięcia będzie uzależnione od doboru odpowiednich osób, które mogą wykorzystać nadarzającą się szansę na odbudowanie i podtrzymanie zdolności do świadczenia pracy i ustabilizowanie swojej sytuacji materialnej, zdobycie doświadczenia w przypadku osób, dla których może to być pierwsza praca, lub możliwość ujawnienia ukrytych predyspozycji i zdolności organizacyjnych np. w prowadzeniu firmy.

   Jestem przekonany, że bardzo dużo będzie zależało od zdolności osoby, która będzie kierowała spółdzielnią socjalną, od jej inicjatywy, poświęcenia i umiejętności współpracy z wieloma instytucjami z otoczenia ekonomii społecznej w celu pozyskiwania zleceń, a w szczególności uzyskanie „parasola ochronnego" w budżecie gminy. W wielu przypadkach osoba ta będzie musiała stawić czoła regułom wolnego rynku z zamówieniami publicznymi włącznie. Mając na uwadze pomoc osobom niepełnosprawnym warto wspomnieć, że gmina rozpoczęła starania o zakup następnego busa do przewozu osób niepełnosprawnych, z dofinansowaniem PFRON-u. Stosowny wniosek został już złożony i podlega ocenie i weryfikacji. Zapewne już niebawem dowiemy się czy wystarczyło środków i czy otrzymamy dofinansowanie.